30 mld zł do końca roku na remonty torów
Treść
Do końca 2017 r. wartość umów na remonty torów sięgnie 30 mld zł. Dotychczas uruchomione inwestycje opiewają na kwotę przekraczającą 14 mld zł. Z końcem roku mają one osiągnąć połowę wartości Krajowego Programu Kolejowego, który wynosi 66 mld zł. Program zawiera przeszło 220 projektów. Umożliwiają one prace na 9 tys. kilometrów torów.
Ich efektem ma być m.in. połączenie liniami o średniej prędkości 100 km/h 18 dużych miast.
Jedna z trzech podpisanych w ostatnich dniach umów dotyczy modernizacji linii Kędzierzyn-Koźle-Opole na kwotę 412 mln zł. O sprawie informuje dzisiejszy dziennik „Rzeczpospolita”.
Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych, zaznacza, że modernizacja torów powinna być kompletna i skupić się przede wszystkim na sieci połączeń.
– Powinny być wyremontowane całe linie i sieć, która powiąże między sobą największe skupiska ludzkie. Za tymi modernizacjami powinna również pójść koncentracja przewoźników kolejowych tak, żeby po tych modernizacjach można było odczuć korzyści, a nie pociągi, rozdrobnione w spółki, które poruszają się tylko w granicach województw. Podróżni czekają na przewozy między skupiskami ludzkimi, dogodne połączenia do pracy, szkoły w odpowiednich cyklach, przy odpowiedniej częstotliwości podróżowania. Wtedy jest dobra oferta przewozowa i ona przyciąga ludzi na kolej. Myślę, że powinna być także modernizacja linii kolejowych, tych potrzebnych dla polskiej gospodarki, bo zostały one zapomniane – mówi Leszek Miętek.
Na czas modernizacji linii kolejowych funkcjonuje komunikacja zastępcza.
W ostatnim czasie kolej odnotowała wyraźny wzrost frekwencji. Spółka Inter Cit w okresie wakacyjnym przewiozła najwięcej pasażerów od 7 lat.
W kolejnych latach mają zostać zrealizowane inwestycje na około 10 mld zł.
RIRM
Źródło: radiomaryja.pl, 26 września 2017
Autor: mj