Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Czarny Jastrząb dla VIP-ów?

Treść

Oficjalnych decyzji jeszcze nie ma, ale zainteresowanie śmigłowcem ekipy rządzącej może się okazać znamienne. Siódmego września w PZL z oficjalną wizytą gościł Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej. Towarzyszył mu Marcin Idzik, podsekretarz stanu ds. uzbrojenia i modernizacji w MON. Ministrowie oglądali m.in. hale, w których produkowane są śmigłowce S-70i. Wizyta musiała okazać się ciekawa, bo już 1 października w zakładach pojawił się premier Donald Tusk.Szef rządu oglądał nie tylko śmigłowiec, lecz także samolot M28. Na kolejny krok MON trzeba było czekać do 29 listopada. To wtedy na warszawskim lotnisku Bemowo odbył się zamknięty pokaz w locie śmigłowca S70i Black Hawk. Na prezentacji obecni byli przedstawiciele Wojska Polskiego.
Nie można tu nie wspomnieć, że minister Siemoniak w połowie września odwiedził też zakłady w Świdniku, gdzie produkowane są m.in. sokoły. Tam Siemoniak wyraźnie interesował się mniejszymi śmigłowcami SW-4, które, jak ocenił, "mogłyby mieć wykorzystanie może nie dla wojska, ale dla innych służb rządowych". Wojsko korzysta obecnie m.in. ze śmigłowca Głuszec, bojowej wersji sokoła, ale ta maszyna jest na etapie oceniania przez armię.
Zarówno wizyty, jak i pokaz miały związek z organizowanym przez MON przetargiem na zakup 26 śmigłowców dla Wojsk Lądowych, który miałby zostać przygotowany do końca tego roku. Nie można też wykluczyć, że "przy okazji" kilka nowych śmigłowców wzmocni wyposażenie 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, która od nowego roku przejmie obowiązki przewozu VIP-ów. Taki ruch rząd zapowiadał już wtedy, gdy w sierpniu ogłaszano decyzję o rozformowaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Wówczas padały też sugestie, że będą to raczej śmigłowce Sokół, które służą już w specpułku. Tyle że Black Hawk także może spełniać rolę śmigłowca VIP-owskiego. Pozostaje tu jeszcze jedno kryterium. Śmigłowiec ma być produkowany w Polsce.
Według informacji publikowanych przez PZL Mielec, w ostatnich dwóch latach zakład wyprodukował siedem maszyn S-70i Black Hawk. Program jednak się rozwija, a firma planuje zwiększenie produkcji do 10 śmigłowców w roku 2012 oraz do 22 maszyn w roku 2013. Black Hawki są użytkowane przez wojska 29 krajów. S-70i, podobnie jak jego "braci", można skonfigurować zarówno do realizacji zadań związanych z transportem żołnierzy, jak i misji humanitarnych, działań poszukiwawczo-ratowniczych, ewakuacji medycznych.
Marcin Austyn

Nasz Dziennik Środa, 7 grudnia 2011, Nr 284 (4215)

Autor: au