Przejdź do treści
Przejdź do stopki

CzekajÄ… na raport

Treść

Åšledztwo dotyczÄ…ce awaryjnego lÄ…dowania samolotu Boeing 767 z 1 listopada 2011 r. należącego do PLL LOT utknęło. Prokuratura czeka na protokoÅ‚y przesÅ‚uchaÅ„ osób poszkodowanych oraz raport PKBWL.

Prokuratura OkrÄ™gowa w Warszawie zakoÅ„czyÅ‚a możliwe do zrealizowania czynnoÅ›ci zwiÄ…zane ze Å›ledztwem w sprawie awaryjnego lÄ…dowania samolotu Boeing 767, do którego doszÅ‚o na lotnisku OkÄ™cie 1 listopada 2011 roku. Åšledczy w marcu br. koÅ„czyli przesÅ‚uchania poszkodowanych i z braku dostÄ™pnoÅ›ci kolejnych materiaÅ‚ów zawiesili postÄ™powanie. WstrzymujÄ…ce prace dokumenty to m.in. protokoÅ‚y przesÅ‚uchaÅ„ osób poszkodowanych (pasażerów samolotu) niemieszkajÄ…cych w Polsce. BÄ™dÄ… one pozyskane w ramach miÄ™dzynarodowej pomocy prawnej. Åšledczy zaÅ‚ożyli bowiem, że dotrÄ… do wszystkich pasażerów listopadowego lotu z informacjÄ… o należnym im statusie osoby poszkodowanej i odbiorÄ… komplet zeznaÅ„.
- Prokurator zwróciÅ‚ siÄ™ do USA i Wielkiej Brytanii, w których mieszkajÄ… osoby pokrzywdzone, o przesÅ‚uchanie ich w charakterze pokrzywdzonych. Chodzi tu o kilkanaÅ›cie osób - informuje prok. Dariusz Åšlepokura, rzecznik Prokuratury OkrÄ™gowej w Warszawie. ProtokoÅ‚y jeszcze nie spÅ‚ynęły.
Drugim istotnym dla Å›ledztwa materiaÅ‚em, który wstrzymuje prace prokuratorów, jest raport koÅ„cowy PaÅ„stwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, która bada okolicznoÅ›ci wypadku. Z informacji dotÄ…d przekazywanych przez PKBWL wynika, że raportu można siÄ™ spodziewać jeszcze w maju lub czerwcu. Komisja jednak nie chciaÅ‚a jednoznacznie deklarować daty zakoÅ„czenia prac.
Jedno jest pewne, bez tych materiaÅ‚ów Å›ledztwo prokuratorskie pozostanie w zawieszeniu. - Dopiero kiedy te wszystkie materiaÅ‚y napÅ‚ynÄ…, postÄ™powanie zostanie podjÄ™te - dodaÅ‚ rzecznik. Wprawdzie prokuratura mogÅ‚aby zlecić swoje badania wypadku, ale jak podkreÅ›lano, taka decyzja może być rozważona po zapoznaniu siÄ™ z treÅ›ciÄ… raportu PKBWL.
Należący do PLL LOT Boeing 767 lÄ…dowaÅ‚ awaryjnie na lotnisku OkÄ™cie 1 listopada 2011 roku. ZaÅ‚oga nie mogÅ‚a wypuÅ›cić podwozia i lÄ…dowaÅ‚a "na brzuchu". Na pokÅ‚adzie byÅ‚o 220 pasażerów i11 czÅ‚onków zaÅ‚ogi. Nikt nie zostaÅ‚ ranny. Wypadek bada PKBWL. W raporcie eksperci muszÄ… odpowiedzieć na pytanie, jakÄ… rolÄ™ w zaistniaÅ‚ej sytuacji awaryjnej miaÅ‚ zastany po wypadku w pozycji wyciÅ›niÄ™tej bezpiecznik sterujÄ…cy jednym z ukÅ‚adów powiÄ…zanych z systemem wypuszczania podwozia. Z kolei Prokuratura OkrÄ™gowa w Warszawie bada, czy dopeÅ‚nione zostaÅ‚y wszystkie procedury i czy do wypadku mógÅ‚ przyczynić siÄ™ bÅ‚Ä…d czÅ‚owieka.

Marcin Austyn

Nasz Dziennik Wtorek, 8 maja 2012, Nr 106 (4341)

Autor: au