Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Farfał odpłaca się "Wyborczej"?

Treść

Ostra krytyka TVP w "Gazecie Wyborczej" m.in. za promowanie partii Libertas oraz prezesa Piotra FarfaÅ‚a, którego obrzucano epitetami "byÅ‚y neonazista", nie przeszkodziÅ‚a mu w wykupieniu tam caÅ‚ej strony. Zdaniem medioznawców, FarfaÅ‚ siÄ™ oÅ›miesza, ale zlecenie takiej reklamy może też Å›wiadczyć o tym, że zdaje sobie sprawÄ™, iż dÅ‚ugo w fotelu prezesa nie bÄ™dzie siedziaÅ‚. I szykuje sobie "miÄ™kkie lÄ…dowanie".

Na trzeciej stronie wtorkowej "Gazety Wyborczej" TVP 1 dziÄ™kuje telewidzom za wspólnie spÄ™dzone chwile w czasie Festiwalu Opole 2009. Jak dowiedzieliÅ›my siÄ™ w biurze ogÅ‚oszeÅ„ "GW", przeciÄ™tny Kowalski na wykupienie takiej reklamy musiaÅ‚by przeznaczyć ponad 150 tys. zÅ‚ netto. Dla TVP oznacza to, że poÅ›wiÄ™ca, bagatela, 8823 miesiÄ™czne abonamenty RTV. Podobne reklamy nie ukazaÅ‚y siÄ™ w innych ogólnopolskich dziennikach. Zdaniem Wojciecha ReszczyÅ„skiego, byÅ‚ego wicedyrektora Informacyjnej Agencji Radiowej Polskiego Radia, może to oznaczać, że FarfaÅ‚ próbuje siÄ™ wkupić w Å‚aski krytykujÄ…cego go medium. Rodzi siÄ™ też pytanie, czy abonenci życzÄ… sobie, by dziÄ™kować wyÅ‚Ä…cznie czytelnikom tylko jednego tytuÅ‚u. - Nie wystarczyÅ‚yby podziÄ™kowania na antenie telewizji? To sÄ… stracone pieniÄ…dze, a wÅ‚aÅ›ciwie sÄ… to pieniÄ…dze wydane na rzecz Agory. Z jednej strony, podziÄ™kowano konkretnej części widzów, z drugiej strony, znowu zabrano im pieniÄ…dze, które przecież mogÅ‚yby pójść na inne programy - podkreÅ›liÅ‚ ReszczyÅ„ski.
Wydawanie pieniÄ™dzy na reklamÄ™ w "Wyborczej" zastanawia także z innego powodu. WÅ‚aÅ›nie we wtorek Rada Nadzorcza Telewizji Polskiej SA zajmowaÅ‚a siÄ™ sprawami ekonomiczno-finansowymi spóÅ‚ki, w tym zapoznawaÅ‚a siÄ™ z planami dziaÅ‚aÅ„ biura reklamy TVP w zakresie zwiÄ™kszenia przychodów z reklamy.
Wprawdzie dziaÅ‚ania mogÄ… być tÅ‚umaczone tym, że "GW" posiada znaczÄ…cy na rynku prasowym nakÅ‚ad, jednak nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że podziÄ™kowanie wyemitowane na antenie TVP trafiÅ‚oby do szerszej publicznoÅ›ci. Dziwi też postawa "Wyborczej", która zdecydowaÅ‚a siÄ™ reklamować firmÄ™ reprezentowanÄ… przez "byÅ‚ego neonazistÄ™".
Co na to TVP? Zaraz po tym jak dziennikarz "Naszego Dziennika" siÄ™ przedstawiÅ‚, Piotr FarfaÅ‚ przerwaÅ‚ poÅ‚Ä…czenie. Sprawy nie chciaÅ‚ komentować Daniel JabÅ‚oÅ„ski, p.o. rzecznik prasowy TVP, który poinformowaÅ‚ zwięźle, że "strategia marketingowa spóÅ‚ki jest jej wewnÄ™trznÄ… sprawÄ…".
Bardziej rozmowni byli przedstawiciele Agory. - Polityka redakcyjna "Gazety Wyborczej" jest niezależna od dziaÅ‚alnoÅ›ci "Gazety" jako Å›wietnego medium reklamowego. TVP wykupiÅ‚a reklamÄ™ w "Gazecie", którÄ… wykorzystaÅ‚a do promowania Festiwalu w Opolu. Tak samo "Gazeta Wyborcza" kupuje reklamy, m.in. w TVP, które wykorzystuje do promowania np. swoich dodatków - zaznaczyÅ‚a Urszula Szwed-Strych, rzecznik prasowy Agory.
W ocenie dr Hanny Karp, medioznawcy z Wyższej SzkoÅ‚y Kultury SpoÅ‚ecznej i Medialnej w Toruniu, zlecanie reklam "GW" przez TVP może nie być tylko strategiÄ… spóÅ‚ki, ale może mieć także "drugie dno". - To, że telewizja publiczna zamieszcza reklamy w "GW", Å›wiadczy o tym, że jednak istnieje jakiÅ› podskórny sposób komunikowania siÄ™ prezesa TVP z wydawcÄ… "GW". OczywiÅ›cie my o tym nie wiemy, obowiÄ…zuje wersja oficjalna o wzajemnej niechÄ™ci tych podmiotów, ale praktyka wskazuje na coÅ› innego - zauważyÅ‚a dr Karp. Jej zdaniem, tego typu dziaÅ‚ania rodzÄ… pytania i można je interpretować na różne sposoby. Nasuwa siÄ™ wiÄ™c wniosek, iż prezes FarfaÅ‚ ma Å›wiadomość, że jego dni jako prezesa sÄ… policzone i szykuje sobie "miÄ™kkie lÄ…dowanie". - Zapewne warto bÄ™dzie obserwować kolejne ruchy prezesa TVP i zobaczyć, na jakich polach bÄ™dzie próbowaÅ‚ tego typu dziaÅ‚aÅ„ asekuracyjnych - dodaÅ‚a. Hanna Karp przyznaÅ‚a, iż trudno spodziewać siÄ™ po Agorze, by ta wyciÄ…gaÅ‚a przyjaznÄ… rÄ™kÄ™ do FarfaÅ‚a, niemniej jednak wykupywanie reklam jest pewnÄ… formÄ… "obÅ‚askawiania".
Marcin Austyn
"Nasz Dziennik" 2009-06-18

Autor: wa