Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kalendarium CBA

Treść

Kalendarium zdarzeń związanych z informacją szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego na temat uzasadnionego podejrzenia zagrożenia interesów ekonomicznych państwa w związku z przygotowywaniem ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

12.08 - pismo szefa CBA do prezesa Rady Ministrów zawierające informacje o nielegalnych działaniach lobbingowych związanych z ustawą o grach i zakładach wzajemnych ("ustawą hazardową"). Prośba szefa CBA o spotkanie i zachowanie szczególnej ostrożności przez premiera w udostępnianiu materiałów osobom trzecim z uwagi na działania operacyjne CBA.
14.08 - osobiste spotkanie szefa CBA z prezesem Rady Ministrów. W jego trakcie szef CBA stwierdza, że szef Komisji Finansów Publicznych - Zbigniew Chlebowski, oraz minister sportu i turystyki - Mirosław Drzewiecki, biorą udział w nielegalnych działaniach, których celem jest zmiana rządowego projektu ustawy hazardowej i zablokowania wejścia w życie przepisów umożliwiających pobieranie dodatkowych opłat od hazardu. W wyniku tych działań doszło do wycofania przez ministra Drzewieckiego z projektu ustawy przepisu o dopłatach, który według wyliczeń Ministerstwa Finansów miała przynieść dochód do budżetu państwa w wysokości ok. 500 milionów złotych rocznie. W związku z publicznymi wypowiedziami rzecznika prasowego MF - Witolda Lisickiego (z dnia 7 lipca 2009 r.: "akceptujemy wniosek Ministra Sportu i stosowną zmianę wprowadzimy do projektu ustawy") należy podkreślić, że wniosek ten został przez ministra finansów zaakceptowany. Wypowiedź ta nie została zdementowana przez ministra finansów. W tej sytuacji szef CBA zaapelował do prezesa Rady Ministrów o podjęcie bezzwłocznych działań mających na celu przywrócenie pierwotnych założeń projektu ustawy, tak aby interes ekonomiczny państwa został należycie zabezpieczony. Szef CBA poprosił, aby premier, podejmując działania w tej sprawie, odwoływał się do jawnej korespondencji między ministrem sportu i turystyki a ministrem finansów - nie ujawniając roli i zainteresowania CBA w tej sprawie. Szef CBA podkreśla, że niezwykle istotne jest, aby osoby pozostające w zainteresowaniu operacyjnym CBA nie dowiedziały się o tym. Szef CBA stwierdza ponadto, że w świetle zebranego materiału nielegalny charakter działań Z. Chlebowskiego i M. Drzewieckiego jest oczywisty. Szef CBA informuje premiera, że zlecił dokonanie prawno-karnej analizy tych działań funkcjonariuszom CBA. Ponadto szef CBA stwierdza, że należy wyjaśnić rolę w tej sprawie następujących osób:
- ministra Adama Szejnfelda - w związku z pismami wysyłanymi w toku prac legislacyjnych sprzyjającym lobby hazardowemu;
- wicepremiera Grzegorza Schetyny - w związku ze spotkaniami, jakie odbywał z R. Sobiesiakiem, i niepoinformowaniu premiera o intensywnych zabiegach lobby hazardowego;
- ministra Jacka Kapicy - w związku z oświadczeniem Ministerstwa Finansów o zaakceptowaniu wniosku ministra Drzewieckiego o zrezygnowaniu z pobierania dopłat od hazardu.
25.08 - pojawiają się pierwsze sygnały świadczące o tym, że R. Sobiesiak został poinformowany o operacyjnym zainteresowaniu jego osobą przez CBA.
10.09 - szef CBA informuje ustnie Jacka Cichockiego - sekretarza Kolegium ds. Służb Specjalnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych, że nastąpił przeciek informacji do osób rozpracowywanych przez CBA oraz zapowiedział wystąpienie pisemne w tej sprawie do premiera.
Szef CBA informuje pisemnie prezesa Rady Ministrów o przecieku i prosi o możliwość bezpośredniego spotkania. Pismo zawiera rekomendacje co do:
- przywrócenia pierwotnych założeń projektu ustawy o grach i zakładach wzajemnych;
- wyjaśnienia wszelkich okoliczności nagłej zmiany decyzji ministra M. Drzewieckiego co do celowości pobierania dopłat od hazardu;
- ustalenia zakresu odpowiedzialności i wyciągnięcia konsekwencji wobec osób pełniących funkcje publiczne w związku z ich zakulisowymi, bezprawnymi działaniami podczas prac nad rządowym projektem ustawy hazardowej. Pismo to zostało złożone w sekretariacie premiera z adnotacją "do rąk własnych" w dniu 11 września 2009 roku. Szef CBA poinformował o tym fakcie telefonicznie ministra Cichockiego z prośbą o pilne poinformowanie premiera.
11.09 - pismo od prezesa Rady Ministrów do szefa CBA z prośbą o przesłanie pisemnej analizy prawno-karnej wykrytych faktów do dnia 9 października 2009 roku.
15.09 - szef CBA otrzymuje od prokuratora okręgowego w Rzeszowie wezwanie do stawienia się w celu postawienia zarzutów.
16.09 - w KPRM odbywa się Kolegium ds. Służb Specjalnych z udziałem prezesa Rady Ministrów. W trakcie posiedzenia, które było rejestrowane, szef CBA stwierdza, że absolutnym priorytetem CBA jest pozyskanie dla przyszłorocznego budżetu państwa jak największych środków, i zapewnia, iż CBA wykaże w tym zakresie maksymalną determinację. Bezpośrednio po tym wystąpieniu do szefa CBA podchodzi minister Cichocki z zaproszeniem na spotkanie z premierem po zakończeniu posiedzenia kolegium. Dochodzi do spotkania szefa CBA z premierem. Prezes Rady Ministrów informuje szefa CBA, że chciałby porozmawiać o dwóch sprawach:
- osłony antykorupcyjnej prywatyzacji jednego z przedsiębiorstw państwowych;
- pisma, jakie otrzymał z prokuratury w Rzeszowie, w którym został poinformowany o decyzji postawienia szefowi CBA określonych zarzutów.
Szef CBA spytał premiera, czy zarzuty, jakie mają być mu postawione w Rzeszowie, to odpowiedź rządu na zgłaszane przez szefa CBA w rozmowie z dnia 14 sierpnia 2009 r. i piśmie z dnia 10 września 2009 r. informacje o zagrożeniu interesów ekonomicznych państwa. Premier stanowczo zaprzecza, deklaruje, że będzie wyjaśniał sprawę ewentualnych nacisków na prokuratora z Rzeszowa, oraz informuje szefa CBA, że możliwość pełnienia przez niego funkcji uzależniona jest - w związku ze sformułowanymi zarzutami - od opinii prawnych, które prezes Rady Ministrów zlecił. Szef CBA pyta premiera, jaka w tej sytuacji jest jego odpowiedź na rekomendacje szefa CBA, które przedstawił w piśmie z dnia 10 września 2009 roku. Premier odpowiedział, że pisma tego "nie czytał" - w związku z tym nie może udzielić odpowiedzi.
17.09 - szef CBA, biorąc pod uwagę:
- realne zagrożenie interesu ekonomicznego państwa polegające na możliwym uszczupleniu dochodów budżetu państwa w wysokości ok. 500 mln złotych rocznie;
- brak informacji o podjętych działaniach zaradczych przez prezesa Rady Ministrów oraz
- ostrzeżenie osób pozostających w zainteresowaniu operacyjnym CBA
podjął decyzję o przekazaniu informacji o zaistniałych nieprawidłowościach organom wymienionym w ustawie o CBA (art. 2 ust. 1 pkt 6) - prezydentowi RP, Sejmowi i Senatowi.
18.09 - szef CBA powiadamia pisemnie prezydenta RP, prezydium Sejmu i Senatu, w skład których wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych. Szef CBA kieruje również do Prokuratora Generalnego zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa przy przygotowywaniu projektu ustawy o grach i zakładach wzajemnych przez:
- ministra M. Drzewieckiego - nadużycia władzy - polegającego na niedopełnieniu obowiązków w celu przysporzenia korzyści majątkowych osobom trzecim, i Z. Chlebowskiego - w związku z powoływaniem się na wpływy u osób sprawujących wysokie funkcje publiczne,
- osoby, które ujawniły tajemnicę państwową - informując osoby nieuprawnione o zainteresowaniu operacyjnym CBA.
Źródło: cba.gov.pl
"Nasz Dziennik" 2009-10-07

Autor: wa