Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Mąkosa stanie na czele bazy

Treść

Dowódcą 1. Bazy Lotnictwa Transportowego na Okęciu zostanie ppłk pil. Sławomir Mąkosa. Wczoraj Ministerstwo Obrony Narodowej oficjalnie potwierdziło informacje ujawnione przez "Nasz Dziennik".

"Uprzejmie informujemy, że została rozpoczęta procedura kadrowa mająca na celu wyznaczenie na stanowisko Dowódcy 1. Bazy Lotnictwa Transportowego ppłk. pil. Sławomira Mąkosę" - poinformował nas resort obrony. Tym samym MON potwierdziło informacje ujawnione przez "Nasz Dziennik" na temat zmian kadrowych związanych z rekonstrukcją 1. Bazy Lotniczej i likwidacją 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego.
Z informacji, jakie przekazało nam MON, wynika ponadto, że rozpoczęta została już procedura kadrowa wyznaczenia żołnierzy, którzy obejmą stanowiska kierownicze w nowo tworzonej 1. Bazie Lotnictwa Transportowego. Resort nie ujawnił jednak szczegółów. Jak uzasadnił, "więcej informacji można będzie przekazać po wydaniu decyzji i rozkazów personalnych w sprawie wyznaczenia oficerów na stanowiska służbowe w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego".
Obecnie ppłk Sławomir Mąkosa w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego jest dowódcą grupy działań lotniczych. Stanowisko to objął w połowie 2010 roku, w wyniku zmian kadrowych w specpułku, które nastąpiły po katastrofie samolotu Tu-154M. Wcześniej pracował dla szefostwa Wojsk Lotniczych Sił Powietrznych RP. Jego ostatnie doświadczenia lotnicze ze śmigłowcami sięgają roku 2000, kiedy rozwiązany został 47. Szkolny Pułk Śmigłowcowy w Nowym Mieście nad Pilicą, w którym pełnił służbę.
1. BLT, której ma dowodzić ppłk Mąkosa, formalnie rozpocznie działalność od nowego roku. Powstanie ona na fundamencie istniejącej 1. Bazy Lotniczej Warszawa-Okęcie i przejmie równocześnie część obowiązków po likwidowanym 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w zakresie przewozu najważniejszych osób w państwie. W 1. BLT nie będzie samolotów dla VIP-ów. Według dotychczasowych zapowiedzi MON, baza przejmie po specpułku jedynie śmigłowce, którymi m.in. realizowane będą usługi dla VIP-ów. W przyszłości na Okęcie trafić ma więcej tego typu maszyn. W związku z tak postawionymi zadaniami, w 1. BLT zatrudnienie z pewnością znajdą piloci i personel techniczny obsługujący śmigłowce. Po rozwiązaniu specpułku, od nowego roku, piloci samolotów Tu-154M oraz Jak-40 mają otrzymać propozycje pracy w Dowództwie Sił Powietrznych lub Centrum Operacji Powietrznych. Lotnicy z uprawnieniami na samoloty M-28 Bryza, które także znajdowały się w wyposażeniu 36. SPLT, zapewne wraz z maszynami trafią do jednostek transportowych obsługujących te maszyny.

Marcin Austyn

Nasz Dziennik Środa, 2 listopada 2011, Nr 255 (4186)

Autor: au