Muzyka polska na płytach
Treść
Seria "Musica Claromontana - Jasnogórska muzyka dawna" prezentuje premierowe nagrania. Właśnie ukazała się dwudziesta piąta płyta serii. Tym razem wydano dwie kolejne msze o. Amando Ivancicia OSPPE (1727-1758): Missa Solemnis C-dur i Missa Caeciliae C-dur, w wykonaniu częstochowskich muzyków pod dyrekcją Tomasza Wabnica. Życie muzyczne na Jasnej Górze było najbardziej intensywne w drugiej połowie XVII wieku. Muzycy Kapeli Jasnogórskiej uczestniczyli w wotywach i litaniach, wykonywali instrumentalne intrady podczas odsłaniania i zasłaniania obrazu Maryi, brali udział w procesjach. W dniach uroczystych grali przed Sumą oraz Nieszporami symfonie i koncerty, a w drugiej połowie XIX w. nawet uwertury operowe. Towarzyszyli muzyką odbywającym się w refektarzu zakonnym dysputom filozoficznym i dogmatycznym oraz bardziej odświętnym posiłkom. Zdecydowana większość kompozycji zgromadzonych w jasnogórskich zbiorach to utwory międzynarodowego grona kompozytorów niezwiązanych z sanktuarium, pozyskiwane m.in. podczas specjalnych "ekspedycji" paulińskich muzyków do ościennych krajów albo odpisywane przez działających na Jasnej Górze kopistów. Część kolekcji tworzą utwory podarowane klasztorowi przez samych kompozytorów (np. przez Józefa Elsnera, nauczyciela Chopina). Biografia i twórczość Ivancicia są w ostatnich latach intensywnie badane przez muzykologów z wielu krajów. Jego twórczość zachowana została w formie rękopisów, w większości w odpisach na potrzeby kapel klasztornych znajdujących się na ziemiach ówczesnego Cesarstwa Habsburskiego, Śląska oraz Polski. Utwory Ivancicia cieszyły się zainteresowaniem jeszcze wiele lat po śmierci kompozytora, a znajdowały zastosowanie nie tylko w środowisku paulinów, ale także pijarów, cystersów, jezuitów i benedyktynów. Dzięki ostatnio wymienionym zakonnikom z opactwa w Göttweig w Austrii powstały w XVIII w. kopie dwóch mszy nagranych na prezentowanej płycie: Missa Solemnis oraz Missa Caeciliae. Obie msze, pomimo różnych tytułów, stanowią rozbudowane wielogłosowe, wokalno-instrumentalne opracowania tekstu wszystkich pięciu stałych części cyklu mszalnego, z przeznaczeniem do wykonania podczas uroczystej celebracji mszy śpiewanej odprawianej w dniach najważniejszych świąt w roku liturgicznym. Msze mają następującą obsadę: głosy wokalne - sopran, alt, tenor, bas, a także instrumentalne - dwoje skrzypiec, dwie trąbki clarino i organy, a także kotły. Obie są efektowne, zwarte formalnie, a przy tym urozmaicone wewnętrznie, miejscami poruszające i zwracające uwagę pięknem melodii rozwijającej się w głosie wokalnym na tle koncertujących skrzypiec czy trąbek. Zespół Muzyki Dawnej Capella Czestochoviensis pod batutą swojego kierownika Tomasza Wabnica i soliści prezentują msze Ivancicia w znakomity sposób. Słychać, że jest to muzyka, którą grają z zaangażowaniem. Sam zespół powstał w listopadzie 2005 roku z inicjatywy paulina o. Nikodema Kilnara. Celem zespołu jest popularyzacja i nagrywanie zbiorów muzyki dawnej, zachowanych w archiwum muzycznym klasztoru na Jasnej Górze. W skład zespołu wchodzą: Polacy, Austriacy, Słowacy, Czesi. Nagrane tu msze Ivancicia to muzyka bardzo ciekawa, przyjemna. Szczególnie w tej wyważonej interpretacji. Głosy solistów są wyrównane. Dźwięk orkiestry jest bogaty w kolory, ciepły, delikatny, lecz - gdy trzeba - zdecydowany i mocny. Wiele fraz granych jest dźwiękiem nośnym, subtelnym, z polotem. To bardzo dobra płyta, godna polecenia. ks. Arkadiusz Jędrasik Jasnogórska muzyka dawna vol. 25 - Msze Ivancicia - Acte Préalable AP0180(2008, 59'40") Można kupić: Acte Préalable(022) 648 88 38 lub actepre@wp.pl "Nasz Dziennik" 2008-08-19
Autor: wa