Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Nowa ustawa o prawach konsumenta. Co się zmieniło?

Treść

Nowe uregulowania prawne poszerzają zakres praw Polaków decydujących się na zakupy. Nowa ustawa całkowicie zmienia procedurę reklamacyjną. Teraz będą one rozpatrywane w ramach rękojmi lub gwarancji do okresu dwóch lat.

Regulacje wydłużają z 10 do 14 dni czas, jaki konsument ma na rezygnację z towaru zakupionego poza sklepem bez podania przyczyny. Zmiany dot. zarówno sklepów tradycyjnych, internetowych oraz przedsiębiorców zawierających umowy w inny sposób, na piśmie lub przez telefon.

Roman Jarząbek z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Gdańsku podkreśla, że zmiany są korzystne dla konsumentów.

- To na pewno lepiej dla konsumenta, dlatego, że zakres jego praw jest szerszy, a interesy bardziej chronione. Trudniej natomiast będzie oczywiście przedsiębiorcom, dlatego, że by sprostać wymogom tej ustawy i tych nowych regulacji, muszą przystosować i swoje systemy i swój sposób myślenia, a także z większą starannością działać na rynku – mówi Roman Jarząbek.

Ustawa wprowadza też regulacje dotyczące tego, kto ma pokrywać koszty wysyłki towaru i odsyłki towaru, jeśli klient odstępuje od umowy. W takiej sytuacji koszty wysyłki pokrywa sprzedawca, natomiast koszty odsyłki pokrywa konsument.

Nowe przepisy nie obejmują jednak małych przedsiębiorców. Ci, w świetle nowych przepisów, są traktowani tak samo, jak duże sieci handlowe czy koncerny

 

źródło:  RIRM, 03 stycznia 2015

Autor: mj