Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Prawie jak w NATO

Treść

Zadania realizowane w Polsce w ramach Programu Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP) w zakresie modernizacji lotnisk przebiegają zgodnie z harmonogramem. Pewne opóźnienia dotyczą zbiorników i urządzeń na paliwa płynne - taką informację przekazali senatorom z Komisji Obrony Narodowej przedstawiciele resortu obrony. Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa jest projektem mającym na celu budowanie w państwach NATO infrastruktury obronnej wspólnej dla wszystkich członków Paktu, żeby nie było kłopotów w razie potrzeby do wykorzystania przez siły Sojuszu. - Większość zadań realizowanych w Polsce w ramach NSIP, szczególnie dotyczących przygotowania lotnisk, została zakończona - informował senatorów p.o. dyrektor departamentu infrastruktury MON płk Andrzej Petrulewicz. - Realizacja programu w wielu elementach idzie bardzo dobrze, na przykład odnośnie do zadań dotyczących przygotowania infrastruktury lotniskowej - wyjaśniał Petrulewicz. Zgodnie z planami do standardów NATO w Polsce ma być dostosowanych siedem lotnisk. Dotychczas zmodernizowano pięć. - Lotniska są cały czas modernizowane, jest to skomplikowana procedura, na którą potrzeba lat. Przebieg modernizacji jest zadowalający - powiedział nam senator Maciej Klima (PiS), przewodniczący senackiej Komisji Obrony Narodowej, dodając, że modernizacja przebiega zgodnie z zaakceptowanymi wcześniej planami i jest uzgadniana z NATO. Według informacji podanej przez Petrulewicza, zostało zakończonych 90 proc. zadań, jakie Sojusz Północnoatlantycki dotychczas zatwierdził i przyjął do realizacji w naszym kraju. Wszystkie przewidziane harmonogramem inwestycje dotyczące infrastruktury zostały wykonane na lotniskach w Malborku, Krzesinach, Łasku, Powidzu i Świdwinie. Pewne opóźnienie przy realizacji NSIP w Polsce pojawiły się przy modernizacji zbiorników i urządzeń służących do magazynowania paliw płynnych. MON poinformowało, że wymagało to przeprowadzenia siedmiu przetargów międzynarodowych, a pierwszy z nich trwał około trzech lat. - Normy, które są na Zachodzie, i nasze krajowe muszą być zestandaryzowane, stąd trudności. To są dość skomplikowane inwestycje, a takich inwestycji nie wykonywano jeszcze na naszym rynku - stwierdził Klima. Opóźnienia dotyczyły zeszłego roku. Senator dodał, że wykonawca podjął już działania przyspieszające prace. - Sądzimy, że w tym roku uda się nadrobić zaległości dotyczące zbiorników na paliwa płynne - wyjaśniał. W roku 2008 - według danych resortu obrony - na realizację programu zostaną wydatkowane środki w wysokości ponad 664 mln zł (w tym środki NATO to około 416 mln zł, reszta z budżetu MON). Program NSIP, oprócz przystosowania do standardów Paktu lotnisk i budowy zbiorników na paliwa, obejmuje także modernizację kilku portów, systemu łączności, budowę stacji radarowej. Paweł Tunia "Nasz Dziennik" 2008-05-08

Autor: wa