Przejdź do treści
Przejdź do stopki

[TYLKO U NAS] B. Nowak: Szkoła powinna dawać uczniom taki zasób wiedzy, żeby młody człowiek mógł samodzielne myśląc, wyciągając samodzielnie wnioski, formułować swój osąd sytuacji

Treść

Widzimy, w jak trudnej sytuacji jest młody człowiek, i nauczyciel nie powinien dokładać mu problemów, bo on jest bombardowany różnymi przekazami, często bardzo przykrymi, bo cała sfera życia publicznego, to, co się dzieje w przekazie internetowym jest w zaburzonym rytmie, (…) zatem szkoła powinna być od tego wolna i powinna dawać uczniom taki zasób wiedzy, żeby on naprawdę mógł samodzielne myśląc, wyciągając samodzielnie wnioski, formułować swój osąd sytuacji – podkreśliła Barbara Nowak, małopolska kurator oświaty.

Według nowych wytycznych do szkół wrócili uczniowie klas I-III w trybie stacjonarnym.

– Niestety nie w stu procentach. Lekcje będą prowadzone, tylko dla pięćdziesięciu procent, ponieważ taki jest wymóg (…) Mamy nadzieję, że hybrydowe otwarcie dla klas od I do III to jest naprawdę początek i że za chwilę do naszych szkół wrócą wszyscy uczniowie– zaznaczyła Barbara Nowak.

Jak podkreśliła małopolska kurator oświaty, „staramy się, aby uczniowie wracali do szkół w pełnym komforcie, chociaż na egzaminy”.

Chcemy, żeby uczniowie – owszem w reżimie sanitarnym – weszli do szkoły, ale już wtedy, kiedy siądą w ławkach, to nawet mogą zdjąć maseczki i poczuć się jak najbardziej swobodnie. Nie ma żadnych dodatkowych obostrzeń  i przypominam, że zdają tylko i wyłącznie egzaminy pisemne. Nie ma egzaminów ustnych, chyba że są osoby, które potrzebują tego do rekrutacji poza granicami państwa polskiego na wyższe uczelnie – dodała.

Minister Przemysław Czarnek zapowiedział, że egzaminy ósmoklasisty i maturalne zarówno w tym i przyszłym roku będą wyglądał tak samo.

Egzamin nie będzie się opierał na wymaganiach skonstruowanych na podstawie podstaw programowych, a tylko i wyłącznie na specjalnie opracowanych zmianach, wymaganiach w programie, które są dołączone do rozporządzeń. Nauczyciele zostali przeszkoleni w tych zmienionych wymaganiach. Zatem uczniowie dostają informację wprost od pedagogów, na co należy zwrócić uwagę przygotowując się do egzaminu maturalnego, a co można sobie podarować – wyjaśniła Barbara Nowak.

Kurator pochyliła się w programie „Rozmowy niedokończone” nad tematem rzetelności wiedzy w edukacji.

– Edukuje się po to, żeby coś wiedzieć. Zakładamy, że wiedza zawsze jest przekazywana rzetelnie, ale tak naprawdę popatrzmy sobie, jakie są składniki rzetelnej wiedzy przekazywanej uczniom. Z całą pewnością uczeń czerpie wiedzę za pośrednictwem nauczycieli (nauczyciel musi być dobrze wykształcony i przygotowany), za pośrednictwem podręczników (i tu mamy kolejny problem) i wpływ na każdego ucznia ma przecież całe otoczenie i tej wiedzy dodatkowej, która przychodzi bezpośrednio do ucznia przy zajęciach dodatkowych w szkole i poza szkołą oraz wszystko wokół co ucznia otacza, a dzisiaj szczególnie, to co jest istotne, czyli wiedza, którą uczeń czerpie samodzielnie za pośrednictwem internetu – wskazała.

W szkole nastąpiła zmiana organizacyjna, ale w jej ślad nie poszły podręczniki – zauważyła Barbara Nowak.

Minister Czarnek obejmując tekę ministra powiedział, że zajmie się tą sprzecznością i natychmiast to zrobił i dzisiaj toczą się rozmowy w gronie ekspertów. Przeglądając podręczniki szkolne wskazali sytuację, które są faktycznie niewłaściwe i mówimy tu o bardzo różnych rzeczach. O tym, że np. – wracając do tej rzetelności naukowej – nie ma tylko naukowych przekazów, ale jest otoczka ideologiczna zupełnie niepotrzebnie dołożona. Mamy takie przykłady chociażby w podręcznikach z historii, ale również z języka polskiego – zaznaczyła kurator.

„Rodzice jak i nauczyciele zwracają uwagę, że za dużo jest treści podawanych dzieciom, że podręczniki są zbyt obszerne” – powiedziała gość TV Trwam.

Podstawy programowe zupełnie zmniejszają liczbę treści na rzecz jasnego, prawdziwego i rzetelnego przekazu. Jednak wszyscy nauczyciele uczą z podręczników, zatem podręczniki trzeba dzisiaj poprawić, dostosować. Tam, gdzie jest taka potrzeba, należy skorygować zawarte treści i myślę, że  przestanie być przykry dysonans, jaki jest dzisiaj i że uczniowie będą faktycznie dostawać właściwą wiedzę – dodała.

Bardzo ważne jest, kto tworzy podręczniki – kontynuowała Barbara Nowak.

– Mamy w Polsce naukowców z każdej specjalizacji, którzy są w stawnie przygotować dobre podręczniki oparte na nauce, bo dzisiaj szalenie ważne jest to, żeby to, co przekazujemy młodym ludziom było oparte na nauce, bo dookoła cała rzeczywistość pokazuje nam, że od tej nauki się odchodzi. Mówi się młodym ludziom rzeczy, które nie powinny mieć miejsca, bo mówi się, że każdy może mieć swoją prawdę, że możesz mieć swoje zdanie – tak, ale jak będziesz miał wiedzę. Bez wiedzy swojego zdania lepiej nie formułować, bo można po prostu być wręcz śmiesznym – stwierdziła.

Jeżeli młodego człowieka traktujemy z szacunkiem, to musimy mu przekazać fakty, sytuację w sposób obiektywny i pozwolić, żeby wypracował swoje poglądy na podstawie zawartej wiedzy – wskazała małopolska kurator oświaty.

Widzimy, w jak trudnej sytuacji jest młody człowiek, i nauczyciel nie powinien dokładać mu problemów, bo on jest bombardowany różnymi przekazami, często bardzo przykrymi, bo cała sfera życia publicznego, to, co się dzieje w przekazie internetowym jest w zaburzonym rytmie (…) zatem szkoła powinna być od tego wolna i powinna dawać uczniom taki zasób wiedzy, żeby on naprawdę mógł samodzielne myśląc, wyciągając samodzielnie wnioski, formułować swój osąd sytuacji – dodała.

radioamaryja.pl

Żródło: radiomaryja.pl,

Autor: mj

Tagi: edukacja