Przejdź do treści
Przejdź do stopki

[TYLKO U NAS] Dr hab. P. Czarnek: Nawet najlepiej prowadzona nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej

Treść

Nawet najlepiej prowadzona nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej. Nie mamy najmniejszych wątpliwości, że ilość zdobytej wiedzy przez uczniów podczas wiedzy zdalnej jest dużo mniejsza, niż byłaby w warunkach nauki stacjonarnej. Nie minister edukacji i nauki jest od tego, żeby podpowiadać nauczycielom, dyrekcji szkół, jak mają sprawdzać wiedzę swoich uczniów – powiedział dr hab. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, w „Rozmowach niedokończonych” w TV Trwam.

Minister Przemysław Czarnek odniósł się do etapowego powrotu do nauki stacjonarnej.

– Było mnóstwo postulatów ze strony środowiska nauczycielskiego, dzieci, młodzieży oraz ich rodziców o szybki powrót do nauki stacjonarnej. Takie też były działania rządu, które oczywiście były całkowicie uzależnione od sytuacji pandemicznej, trzeciej fali, która przysparzała nam wiele problemów. Jak tylko było to możliwe, ustaliliśmy harmonogram, który konsekwentnie realizujemy po to, żeby przez te kilka tygodni dzieci i młodzież były w szkole, a wspólnota mogła się odbudowywać – mówił szef resortu edukacji i nauki.

Polityk zwrócił uwagę, że nawet najlepiej prowadzona nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej.

– Sposób przekazywania wiedzy musiał się zmienić. Nauczyciele to robili i jesteśmy im za to bardzo wdzięczni. Nawet najlepiej prowadzona nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej. Nie mamy najmniejszych wątpliwości, że ilość zdobytej wiedzy przez uczniów podczas wiedzy zdalnej jest dużo mniejsza, niż byłaby w warunkach nauki stacjonarnej. Nie minister edukacji i nauki jest od tego, żeby podpowiadać nauczycielom, dyrekcji szkół, jak mają sprawdzać wiedzę swoich uczniów – powiedział gość TV Trwam.

Ministerstwo Edukacji i Nauki chce przekazać 187 milionów złotych na organizację zajęć wspierających dla uczniów.

– Nauczyciele będą mieli do dyspozycji szereg programów, które my oferujemy jako ministerstwo. Nie jesteśmy od tego, żeby uczyć nauczycieli, jak mają nauczać swoich uczniów, ale jesteśmy od tego, aby zaoferować programy, które w każdej szkole będą mogą służyć wspomaganiu uczniów w zdobywaniu wiedzy, której nie zdobyli z uwagi na naukę zdalną. Temu służy ustawa, którą w ciągu następnych kilku dni podpisze pan prezydent Andrzej Duda. Przewiduje ona przekazanie 187 milionów złotych na dodatkowe zajęcia wspierające uczniów, które będą nieobowiązkowe, fakultatywne – zaakcentował dr hab. Przemysław Czarnek.

Gość „Rozmów niedokończonych” zwrócił także uwagę na kondycję fizyczną i psychiczną dzieci i młodzieży po nauce zdalnej. Dotychczasowo wiele środowisk apelowało, aby ograniczać dzieciom czas spędzany przed ekranem komputera. Pandemia zmusiła dzieci niemalże do nieustannego korzystania z telefonów, tabletów i komputerów.

– Dziękuję Akademiom Wychowania Fizycznego w całej Polsce, które pomogły zdiagnozować nam problem, przedstawiając swoje obserwacje i badania, a jednocześnie zaoferowały pomoc. W ramach naszego narodowego programu przeznaczamy 42 miliony złotych na to, żeby przeszkolić nauczycieli wychowania fizycznego w całej Polsce. Blisko 40 tysięcy nauczycieli zapisało się na szkolenia. Frekwencja jest imponująca. Nauczyciele wychowania fizycznego pokazują wielką odpowiedzialność i chcą się nauczyć, co zrobić, aby efektywnie wykorzystywać godziny lekcyjne przewidziane na wychowanie fizyczne, żeby zwrócić uwagę na odbudowę kondycji fizycznej – oznajmił.

Przedłużający się czas nauki zdalnej przełożył się także na pogorszenie kondycji psychicznej u młodego pokolenia.

– Na to odpowiadamy zwiększoną aktywnością poradni psychologiczno-pedagogicznych. Polska przekazuje 1 miliard 580 milionów złotych na poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne. W tym roku kwota jest większa o 20 milionów od roku poprzedniego (…). Nie jesteśmy w stanie w każdej klasie postawić psychologa, ale chcemy, aby podstawowa wiedza z tego zakresu była w posiadaniu nauczycieli – mówił minister edukacji i nauki.

radiomaryja.pl

Żródło: radiomaryja.pl, 28

Autor: mj