UOKiK uczy konsumenta
Treść
Bardzo wiele starszych osób pada ofiarą nieuczciwych praktyk rynkowych przedsiębiorców. Wiemy o tym z licznych skarg docierających do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - informuje prezes urzędu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Według badań UOKiK, ponad połowa seniorów nie zna przysługujących im praw konsumenckich, dlatego chcąc to zmienić, UOKiK w przyszłym roku na terenie całej Polski będzie prowadził dla nich kampanię edukacyjną: "Bądź świadomym konsumentem". Urząd apeluje również o rozwagę podczas świątecznych zakupów. - Na nieuczciwe działania handlowe, jak również różnego rodzaju sztuczki czy haki, które przygotowują dla konsumentów handlowcy, narażone są w sposób szczególny wszystkie grupy konsumentów, których określamy jako konsumentów wrażliwych, w szczególności osoby starsze - mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. Według niej, nawet najlepsze przepisy prawne nie będą skuteczne, jeżeli nie będą one świadomie egzekwowane i stosowane. Aby tak mogło się stać, jednym z koniecznych warunków jest świadomość regulacji i świadomość praw, które przysługują wszystkim konsumentom. W tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich przeprowadził na terenie Mazowsza kampanię pilotażową: "Bądź świadomym konsumentem". Akcja organizowana w postaci bezpośrednich spotkań, wykładów i omawianych konkretnych przypadków skierowana była do seniorów. W ciągu niespełna dwóch miesięcy w wykładach prowadzonych przez psychologów, policjantów i specjalistów od praw konsumenta wzięło udział prawie 3 tys. osób. Według UOKiK i SKP, nieuczciwi przedsiębiorcy często wykorzystują zaufanie starszych osób, korzystając z różnorakich metod. Jest to np. oferowanie za niewielkie pieniądze wycieczek czy pielgrzymek połączonych z zakupem produktów czy usług, które niestety nie są warte swojej rynkowej ceny. Kupujący są pozbawieni możliwości złożenia reklamacji, a dodatkowo nie są informowani o możliwości zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego zakupu. Według badań SMG/KRC, 40 proc. konsumentów w wieku 60-75 lat deklaruje, że "trzeba chwytać okazje, kiedy się pojawiają". Niestety, często osoby nie poszukują informacji dodatkowych, które mogłyby ustrzec przed nietrafionym wyborem. Badania UOKiK pokazują, że osoby starsze często czują się zagubione na obecnym rynku towarów i usług. UOKiK w ulotce adresowanej do konsumentów seniorów przestrzega, że akwizytorzy i telemarketerzy są specjalnie szkoleni, żeby przekonać do szybkiego i nieprzemyślanego zakupu. Wśród najbardziej podejrzanych argumentów znajdują się hasła: "Dostaniecie, Państwo, coś za darmo, tylko dzisiaj!", "Wygraliście, Państwo, nagrodę". W przypadku otrzymania telefonu z "wyjątkową" ofertą należy poprosić o przesłanie warunków umowy na piśmie. Nie należy się zgadzać na zawieranie umowy przez telefon. W przypadku natarczywego telemarketera należy po prostu zakończyć rozmowę i odłożyć słuchawkę telefonu. W przypadku problemów adresy, pod którymi można uzyskać pomoc, znajdują się na stronie internetowej www.uokik.gov.pl i pod bezpłatnym numerem telefonu 800 800 008. Grzegorz Lipka W okresie świątecznych zakupów pamiętajmy: - Nim skorzystamy z promocji, sprawdźmy, czy jest to rzeczywiście promocja. Ten sam towar w innym sklepie może być tańszy. Duże opakowanie nie oznacza dużej ilości towaru. - Przy zakupie artykułów spożywczych zwróćmy uwagę na termin przydatności do spożycia. - Przy zakupie wadliwego towaru przysługuje prawo reklamacji. - Zbierajmy paragony, będzie nam łatwiej dochodzić swoich praw (dotyczy to również zakupów na targowisku czy bazarze). "Nasz Dziennik" 2008-12-20
Autor: wa