W szkołach będzie więcej zajęć o charakterze psychologiczno-pedagogicznym
Treść
W placówkach szkolnych wzrośnie liczba specjalistów. Potrzebny jest spójny system reagowania na problemy dzieci i młodzieży. Resort edukacji przy jego budowaniu współpracuje z Rzecznikiem Praw Dziecka, Mikołajem Pawlakiem i Ministerstwem Zdrowia.
Pandemia mocno wpłynęła na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży. Pilnie potrzebne jest im dodatkowe wsparcie – zwraca uwagę psycholog Magdalena Obuchowska ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Mońkach.
– Najczęstsze zaburzenia, z którymi spotykamy się na terenie naszej szkoły, to zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, ale najczęściej zgłaszane to zaburzenia depresyjne, obniżony nastrój – wskazuje Magdalena Obuchowska, psycholog szkolny.
To, co pedagodzy i psycholodzy widzą w szkołach, potwierdza raport przygotowany przez Rzecznika Praw Dziecka. W odpowiedzi resort edukacji przeznaczył 180 mln zł, by uczniowie mieli większy dostęp do zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. O te środki mogą ubiegać się dyrektorzy szkół.
– Apeluję, proszę o to, żebyście Państwo przemyśleli to, szybko złożyli wnioski. Naprawdę wnioski są uproszczone – zaznacza Mikołaj Pawlak.
Debata „Dziecko w pandemii” w Poroninie z udziałem uczniów, psychologów, nauczycieli i rodziców. pic.twitter.com/GO4vZaVv7x
— Rzecznik Praw Dziecka (@RPDPawlak) February 9, 2022
Środki z resortu edukacji pozwolą zrealizować ok. 3 mln dodatkowych godzin zajęć. Lekcje mają ruszyć po 1 marca i będą realizowane do końca 2022 roku.
– Kolejne 520 mln od 1 września na dodatkowe etaty w szkołach dla psychologów i pedagogów – podkreśla prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki.
Również logopedów, terapeutów pedagogicznych i pedagogów specjalnych. Dostęp do specjalistów ma służyć dzieciom. Z ich problemami często nie radzą sobie rodzice i nauczyciele.
– Dlatego też psycholog czy pedagog w szkole jest pierwszą osobą pomocową do rozwiązania problemów – wskazuje Magdalena Obuchowska.
Może też wspierać tych, którzy mają z dzieckiem lepszy, bliższy kontakt – wyjaśnia Eliza Mioducka, pedagog szkolny.
– W szkole największy kontakt ma jednak wychowawca ze swoimi uczniami. I tutaj chodzi o to, żeby specjaliści, którzy są, współpracowali z wychowawcami klas i innymi nauczycielami przekazywali sobie informacje o uczniach – zaznacza Eliza Mioducka.
Doraźną pomoc dzieciom i młodzieży oferuje też uruchomiony przez Rzecznika Praw Dziecka telefon zaufania . W 2021 roku najmłodsi łączyli się z nim 40 tys. razy.
– 800 121 212 to wsparcie na już, na teraz, dla dzieci, młodzieży, całą dobę czynny telefon, czat internetowy, żeby pomagać dzieciom – zaznacza Mikołaj Pawlak.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800121212 i https://t.co/R6AWPAX7kl działają całą dobę, każdego dnia! Jeśli masz problem, nie wiesz, jak go rozwiązać, z kim porozmawiać – nie czekaj, zadzwoń, napisz!
Pomagamy razem z @MEIN_GOV_PL @MZ_GOV_PL pic.twitter.com/0CUxLRhk7k— Rzecznik Praw Dziecka (@RPDPawlak) January 17, 2022
Rzecznik Praw Dziecka mówi, że poszczególne elementy wsparcia muszą łączyć się w jedną całość, spójny system. Wyzwaniem pozostaje uzupełnienie pomocy dla dzieci o sprawną opiekę psychiatryczną już na oddziałach szpitalnych.
– Potrzeba lekarzy psychiatrów to jest ostatni element. Musimy prowadzić do takiego zbudowania systemu wsparcia dla dzieci, żeby tam trafiały te najcięższe przypadki – wskazuje Mikołaj Pawlak.
Więcej środków na dostęp dziecka do specjalistów to szansa na uratowanie życia. W 2021 roku zwiększyła się liczba prób samobójczych dzieci i młodzieży. Od stycznia do listopada było to ponad 1 300 nastolatków.
TV Trwam News
Żródło: radiomaryja.pl,
Autor: mj