W trosce o właściwe wychowanie
Treść
"Pamięci Ojca Profesora Mieczysława Alberta Krąpca OP - Mistrza i Przyjaciela" - tak zadedykowała swoją nową książkę pt. "O personalizm w pedagogice" dr Barbara Kiereś, adiunkt w Katedrze Pedagogiki Rodziny KUL. Ukazuje ona w niej główne problemy, które trapią współczesnych pedagogów.
"Żyjemy w czasach zamętu myślowego, w czasach kiedy podważa się wszystko to, co naturalne, i kiedy trzeba dowodzić oczywistości, np. że naturalnym miejscem wzrastania człowieka jest rodzina, że człowiek potrzebuje wychowania. Napór wielopostaciowego socjalizmu, który - jak pisał Jan Paweł II - przyniósł z sobą 'cywilizację śmierci', a Europę zamienił w 'kontynent spustoszeń' i który żywi nadal złudną nadzieję, że jest w posiadaniu recepty na 'nowy, wspaniały świat', skutkuje zapomnieniem tradycji i swoistą ślepotą na realną rzeczywistość i realnego człowieka" - podkreśla Barbara Kiereś we wstępie swojej książki. "Na szczęście tradycja cywilizacji łacińskiej, depozytariusza Europy, którą przechowuje kultura chrześcijańska, trwa nadal" - dodaje. Celem niniejszej pracy jest polemika z rozmaitymi wizjami socjalizmu i jego antypedagogiką, a w szczególności z wynaturzeniami liberalizmu. Książka została podzielona na trzy części. W pierwszej, zatytułowanej "Z metateorii wychowania", przedstawione są podstawy antropologiczne pedagogiki personalistycznej, a także podjęty został problem kultury chrześcijańskiej wobec postmodernistycznej ideologii "anty" w pedagogice. Druga część, "Osoba i wychowanie", porusza wybrane aspekty wychowania, takie jak m.in. problem godności, podmiotowości, wolności czy dobra wspólnego, a także przedstawia sytuację współczesnej szkoły jako miejsca wychowania. Autorka stwierdza, że w dzisiejszej szkole przeważa idea pedagogiki zorientowanej na tzw. wartości uniwersalne czy wręcz antypedagogiki, która nakazuje pedagogom formowanie wychowanków poprzez ukazywanie im różnych wartości i nienarzucanie określonej wizji świata. Wskazuje, że prawdziwa pedagogika związana jest z nurtem tradycyjnym odnoszącym się do chrześcijaństwa, w którym wzorem zarówno dla wychowawcy, jak i wychowanka jest Chrystus, zaś ostatecznym celem wychowania - zbawienie człowieka. Ostatnia część pracy zatytułowana "Pedagogia rodziny" omawia zagadnienie tożsamości rodziny w kontekście natury ludzkiej, a także ukazuje współczesne wyzwania wobec niej. Ciekawie ukazany jest tutaj - na kanwie myśli patronki Europy Edyty Stein, świętej Teresy Benedykty od Krzyża - problem tożsamości kobiety, a także miłości pomiędzy kobietą a mężczyzną oraz przyjaźni narzeczeńskiej i małżeńskiej. Po książkę powinni sięgnąć nie tylko wychowawcy i nauczyciele, ale również rodzice zatroskani o dobro własnych dzieci.
Piotr Czartoryski-Sziler
Barbara Kiereś, O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania, Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej, Lublin 2009.
Książkę można będzie nabyć w Księgarni "Naszego Dziennika" w Warszawie, al. Solidarności 83/89 (w pobliżu placu Bankowego), tel.
e-mail: ksiegarnia@naszdziennik.pl, lub bezpośrednio w Fundacji: ul. 3 Maja 22/9, 20-078 Lublin, tel.
"Nasz Dziennik" 2009-07-29
Autor: wa