Wkracza CBA, chować się pod biurko
Treść
Centrala ZUS opracowała i rozesłała po swoich oddziałach specjalne instrukcje, jak zachować się na wypadek "nalotu" Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy policji. - Chodzi o to, by wiadomo było, kto co ma robić, na co zwracać uwagę i jak się zachowywać - tłumaczy Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Takie działania budzą jednak pytania o prawdziwy cel powstania wytycznych - czy mają one służyć, a może przeszkadzać w działaniach służb?
Wrześniowa afera korupcyjna w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych uświadomiła kierownictwu, że pracownicy firmy mogą nie wiedzieć, jak zachować się na wypadek niespodziewanej wizyty funkcjonariuszy ABW, CBA czy policji. Specjalne instrukcje już zostały opracowane przez Centralę ZUS i rozesłane po oddziałach.
PowierzajÄ…c nasze dane instytucjom, takim jak ZakÅ‚ad UbezpieczeÅ„ SpoÅ‚ecznych, mamy przekonanie, że sÄ… one tam bezpieczne. Tymczasem ostatnie dziaÅ‚ania ZakÅ‚adu, który dopiero po aferze korupcyjnej w ZUS opracowaÅ‚ instrukcje dla swoich pracowników na wypadek "nalotu", m.in. CBA, pozwalajÄ… sÄ…dzić, iż urzÄ™dnicy niekoniecznie wiedzÄ…, jak zachować siÄ™ podczas wizyt przedstawicieli instytucji powoÅ‚anych do Å›cigania przestÄ™pstw.
- Jest to sytuacja zaskakujÄ…ca. Instytucja paÅ„stwowa zachowuje siÄ™ tak, jakby miaÅ‚a coÅ› do ukrycia, albo tak, jakby miaÅ‚a przyjmować okreÅ›lonÄ… strategiÄ™ wobec innej instytucji paÅ„stwa, co do której ma prawny obowiÄ…zek pomagać, a nie przeszkadzać - oceniÅ‚ Zbigniew Wassermann, poseÅ‚ PiS, czÅ‚onek sejmowej Komisji ds. SÅ‚użb Specjalnych. Jak zauważyÅ‚, samo przygotowywanie tego typu instrukcji może Å›wiadczyć o tym, że zakÅ‚ada siÄ™, iż sÅ‚użby do ZUS wejdÄ… ponownie. - JeÅ›li by tak siÄ™ staÅ‚o, to raczej powinno siÄ™ przygotować dokumenty dla tych instytucji, a nie pracowników do rozmowy z instytucjÄ…, która zapobiega, wykrywa nieprawidÅ‚owoÅ›ci i Å›ciga przestÄ™pców. Z punktu widzenia relacji pomiÄ™dzy tymi instytucjami takie zachowanie nasuwa podejrzenie, że chodzi o to, aby nie można byÅ‚o w swobodnej, nienarzuconej przez pracodawcÄ™ atmosferze porozmawiać o tym, co siÄ™ dzieje w firmie - oceniÅ‚ poseÅ‚.
Pojawia siÄ™ też inny potencjalny motyw dziaÅ‚aÅ„ ZUS, bo przygotowanie instruktażu rodzi pytania o kwalifikacje urzÄ™dników. - JeÅ›li jest tak, że kadry tak wrażliwej instytucji nie zostaÅ‚y przeszkolone co do sposobu postÄ™powania np. z dokumentami, to mamy do czynienia z kolejnym problemem braku kwalifikacji do pracy w takich firmach - oceniÅ‚ poseÅ‚ Wassermann. Mamy tu do czynienia z jeszcze innym problemem, bo niewykwalifikowany urzÄ™dnik może okazywać dokumenty nie tylko uprawnionym do tego organom - te kwestie także sÄ… przedmiotem "wizyt" sÅ‚użb.
WedÅ‚ug Piotra Van der Coghena, posÅ‚a PO, czÅ‚onka sejmowej Komisji Administracji i Spraw WewnÄ™trznych, przeciÄ™tny urzÄ™dnik może w ogóle nie brać pod uwagÄ™, że do jego gabinetu mogÄ… wkroczyć sÅ‚użby, żądajÄ…c jakichÅ› dokumentów. - UrzÄ™dnicy powinni jednak wiedzieć, komu sÄ… zobowiÄ…zani i w jakim zakresie udzielać informacji, a kto niekoniecznie ma do tego prawo. Nie może być takiej sytuacji, że ktoÅ› przychodzi z ulicy i żąda dokumentów, które np. nie sÄ… jawne, chociażby z racji ochrony danych osobowych - dodaÅ‚ poseÅ‚. Jak zauważyÅ‚, w praktyce zdarza siÄ™ jednak tak, że dopiero wybuch afer powoduje, że zauważane sÄ… luki w zabezpieczeniach przed różnymi pomysÅ‚ami na omijanie prawa.
W ocenie Mariusza BÅ‚aszczaka, posÅ‚a PiS, czÅ‚onka sejmowej Komisji Administracji i Spraw WewnÄ™trznych, trzeba pamiÄ™tać, że sam urzÄ™dnik nie jest tu gÅ‚ównym odpowiedzialnym, ale jest nim ten, kto go nadzoruje. - Jeżeli nie zadbano o tego rodzaju relacje, to znaczy, że brakuje kompetencji zwierzchnikom, którym urzÄ™dnicy podlegajÄ…. JeÅ›li mamy baÅ‚agan, to jego konsekwencje mogÄ… być różne - dodaÅ‚.
ZUS w swoich dziaÅ‚aniach nie widzi nic odkrywczego i wytyczne na wypadek wizyty sÅ‚użb porównuje do instruktażu przeciwpożarowego. Jak podkreÅ›liÅ‚ PrzemysÅ‚aw Przybylski, rzecznik ZUS, przygotowane przez CentralÄ™ ZakÅ‚adu opracowanie ma charakter instruktażowy i nie sÄ… to szkolenia. Instrukcje trafiÅ‚y do wszystkich oddziaÅ‚ów firmy. - Nie mieliÅ›my wczeÅ›niej doÅ›wiadczeÅ„ z wkraczaniem funkcjonariuszy ABW czy CBA do naszych oddziaÅ‚ów. OkazaÅ‚o siÄ™, że nasi pracownicy nie do koÅ„ca wiedzÄ…, jak siÄ™ w takich sytuacjach zachowywać. Dlatego wydana zostaÅ‚a stosowna instrukcja, tak jak wydawane sÄ… instrukcje na wypadek pożaru. Chodzi o to, by wiadomo byÅ‚o, kto co ma robić, na co zwracać uwagÄ™ i jak siÄ™ zachowywać - powiedziaÅ‚ nam Przybylski.
Także wedÅ‚ug Piotra Tolki, rzecznika prasowego szczeciÅ„skiego oddziaÅ‚u ZUS, celem wydania zarzÄ…dzenia byÅ‚o poinformowanie pracowników, w jaki sposób majÄ… siÄ™ zachowywać, kiedy nagle do pokoju wchodzi funkcjonariusz ABW, bo pracownik może podjąć wówczas "pewne dziaÅ‚ania".
Instrukcje zawierajÄ… m.in. informacje o tym, jakie prawa przysÅ‚ugujÄ… pracownikowi podczas dziaÅ‚aÅ„ sÅ‚użb, kogo należy w takim wypadku powiadomić, czy w koÅ„cu - w jaki sposób zabezpieczyć dokumenty. Co ciekawe, instruktaż pojawiÅ‚ siÄ™ okoÅ‚o miesiÄ…ca po wykryciu afery korupcyjnej w ZUS. 8 wrzeÅ›nia br. funkcjonariusze ABW zatrzymali Sylwestra R., ówczesnego prezesa ZUS, trzech innych pracowników ZakÅ‚adu i biznesmena pod zarzutami zarówno przyjmowania, jak i wrÄ™czania Å‚apówek. R. zdymisjonowano, a podejrzani zostali przez sÄ…d tymczasowo aresztowani. Tadeuszowi D., dyrektorowi szczeciÅ„skiego oddziaÅ‚u ZUS, prokuratura zarzuciÅ‚a dodatkowo przekroczenie uprawnieÅ„ w celu osiÄ…gniÄ™cia korzyÅ›ci majÄ…tkowej lub osobistej.
Marcin Austyn
"Nasz Dziennik" 2009-10-22
Autor: wa