Wniosek o zbadanie przetargu na remont tupolewa
Treść
PosÅ‚owie zÅ‚ożą wniosek do sejmowej Komisji do spraw Kontroli PaÅ„stwowej, by NIK uwzglÄ™dniÅ‚a w swoim planie pracy zbadanie kwestii przetargu na remont samolotu rzÄ…dowego Tu-154M, który ulegÅ‚ katastrofie pod SmoleÅ„skiem. Jego procedura przeprowadzona przez Ministerstwo Obrony Narodowej w 2009 r. rodzi wiele wÄ…tpliwoÅ›ci. DotyczÄ… one m.in. zadziwiajÄ…cego zawyżenia wartoÅ›ci oferty do 70 mln zÅ‚otych.
KwestiÄ… budzÄ…cÄ… wiele kontrowersji w rozpisanym przez MON przetargu na remont rzÄ…dowego samolotu Tu-154M jest jego finalizacja. WygraÅ‚a wówczas oferta zÅ‚ożona przez konsorcjum MAW Telecom Intl i Polit-Elektronik. Odrzucono natomiast propozycje innych firm, m.in.: Metalexport-S oraz Bumaru, który wczeÅ›niej zajmowaÅ‚ siÄ™ serwisem tupolewów. Problem opisaÅ‚ "Nasz Dziennik". OkazaÅ‚o siÄ™ m.in., że wiceprzewodniczÄ…cym Rady Nadzorczej MAW Telecom Intl SA jest gen. broni w st. spocz. Henryk Tacik, absolwent Akademii Sztabu Generalnego w Moskwie, którego nazwisko figuruje w tzw. raporcie z weryfikacji WSI. Tacik miaÅ‚ być czÅ‚onkiem nielegalnego lobby przy organizacji zakupów systemów ochrony kryptograficznej w resorcie obrony narodowej.
- Jeżeli są jakiekolwiek zastrzeżenia czy podejrzenia, iż przetargi czy wydatkowanie pieniędzy publicznych z budżetu państwa było nieprawidłowe, to oczywiście Najwyższa Izba Kontroli jest organem powołanym do tego, żeby te nieprawidłowości wyjaśniać, kontrolować i sprawdzać - ocenia niejasną sytuację przetargu z 2009 r. posłanka Beata Szydło (PiS) z Parlamentarnego Zespołu ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154M z 10 kwietnia 2010 roku.
Janusz Wojciechowski, byÅ‚y szef NIK, poseÅ‚ do Parlamentu Europejskiego (Europejscy KonserwatyÅ›ci i Reformatorzy), przypomina, że zwracaÅ‚ siÄ™ już w czerwcu do NIK z formalnym wnioskiem o kontrolÄ™ m.in. przygotowania 36. Specjalnego PuÅ‚ku Lotnictwa Transportowego do lotów i sprawnoÅ›ci rzÄ…dowych samolotów. Zauważa jednoczeÅ›nie, że "jak najbardziej w ramach tej kontroli można by również sprawdzić kwestie przetargowe". - Prezes NIK [Jacek Jezierski - przyp. red.] odpowiedziaÅ‚ pozytywnie, że kontrola już jest przygotowywana - mówi Wojciechowski.
JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski (PiS), wiceprzewodniczÄ…cy ZespoÅ‚u ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154M z 10 kwietnia 2010 r. deklaruje, że spróbuje sprawÄ™ przetargu na remont samolotu rzÄ…dowego przekazać do sejmowej Komisji ds. Kontroli PaÅ„stwowej. - Ta sprawa powinna być przedmiotem zainteresowania NIK, ponieważ jest to organ niezależny, zewnÄ™trzny i może obiektywnie przeprowadzić takÄ… kontrolÄ™. Wyniki kontroli NIK zawsze honorujÄ™ i ceniÄ™, bo na ogóÅ‚ zawsze dobrze sÄ… opracowane sprawozdania z podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„ - uważa poseÅ‚.
Jak ustaliÅ‚ "Nasz Dziennik", Najwyższa Izba Kontroli zajmuje siÄ™ obecnie kwestiami zwiÄ…zanymi z organizacjÄ… wyjazdów VIP-ów i systemem szkolenia pilotów 36. puÅ‚ku. - Jeżeli w przyszÅ‚ym roku z tych dwóch kontroli bÄ™dzie wynikaÅ‚o, że inne aspekty warto badać, bÄ™dziemy w nie wkraczali - zapewnia PaweÅ‚ Biedziak, rzecznik Izby. - Nie jest celem Izby "wyrywanie" sobie wzajemnie dokumentów pomiÄ™dzy NIK a prokuraturÄ…, ale raczej pokazanie takich obszarów, które ukażą pewien kontekst caÅ‚oÅ›ciowy - twierdzi Biedziak. WedÅ‚ug niego, badanie sposobu organizowania wyjazdów ważnych osób w paÅ„stwie, przebiegu ustaleÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci z tym zwiÄ…zanej "jest bardzo istotne dla wyciÄ…gniÄ™cia wniosków także na przyszÅ‚ość". - Podobnie jest ze szkoleniem pilotów wojskowych. Może wyglÄ…daÅ‚o ono bardzo dobrze, a może nie - trudno przed wynikami kontroli o tym rozstrzygnąć, jednak bÄ™dzie miaÅ‚o to znaczenie nie tylko dla ustalenia tÅ‚a katastrofy, ale również do wyciÄ…gniÄ™cia wniosków na przyszÅ‚ość. Na takie wiÄ™c dwa obszary zdecydowaliÅ›my siÄ™ po wielu dyskusjach - mówi rzecznik NIK. Zaznacza jednoczeÅ›nie, że decyzja o przeprowadzeniu kontroli jest wÅ‚asnÄ… inicjatywÄ… NIK. Izba interesuje siÄ™ też sposobem organizacji wizyt VIP-ów. - Jakie byÅ‚y i sÄ… procedury i przepisy? Czy wszystkie z nich zostaÅ‚y wdrożone? Czy byÅ‚y przestrzegane? Jak je tworzono? Od którego momentu zaczynaÅ‚y obowiÄ…zywać? Jakie byÅ‚y obowiÄ…zki zabezpieczenia tychże wizyt? Jaka odpowiedzialność ciążyÅ‚a na Biurze Ochrony RzÄ…du, a jaka po stronie Kancelarii Prezydenta i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów? Czyli chodzi o caÅ‚ość wiedzy zwiÄ…zanej z organizacjÄ… wyjazdów osób zajmujÄ…cych kierownicze stanowiska w paÅ„stwie - informuje rzecznik NIK. Drugi obszar w tej samej kontroli obejmuje proces szkolenia pilotów wojskowych. - PoczynajÄ…c od naboru do szkoÅ‚y, gdzie odbywa siÄ™ nauka. NastÄ™pnie caÅ‚a Å›cieżka kariery w różnych jednostkach wojskowych. Jak wyglÄ…da szkolenie zawodowe pilotów, którzy już skoÅ„czyli szkoÅ‚Ä™? Jak odbywa siÄ™ rekrutacja do 36. puÅ‚ku i jak przebiega szkolenie w tym puÅ‚ku? Czyli chodzi o caÅ‚Ä… Å›cieżkÄ™ kariery obejrzanej pod kÄ…tem szkolenia i przygotowania pilotów - precyzuje Biedziak. Zaznacza, że oba obszary badane sÄ… w ramach jednej kontroli specjalnej. Prowadzi jÄ… specjalny zespóÅ‚, do którego oddelegowano kontrolerów m.in. z departamentu obrony. Kontrola obejmuje badanie i zabezpieczenie dokumentów, możliwość uzyskiwania wyjaÅ›nieÅ„ i prowadzenia przesÅ‚uchaÅ„.
Jacek Dytkowski
Nasz Dziennik 2010-12-23
Autor: jc